קול קורא לכנס "יהודי אתיופיה בישראל" - המרכז למורשת יהדות אתיופיה
באנר קול קורא לכנס יהודי אתיופיה בישראל

קול קורא לכנס "יהודי אתיופיה בישראל"

15.10.2024 - 15.12.2024 00:00

26.2.2025, אוניברסיטת תל אביב

כנס המחקר הרביעי של המרכז למורשת יהדות אתיופיה בשיתוף עם מרכז עזריאלי ללימודי ישראל (מעל"י), מכון בן-גוריון, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ויחידת אפריקה, המרכז ללימודים בינלאומיים ואזוריים ע"ש ס' דניאל אברהם, אוניברסיטת תל אביב

 

העלייה של קהילת בתה ישראל (יהודי אתיופיה) לישראל פתחה פרק חדש בתולדותיה, כמו גם בתולדותיה של החברה הישראלית. לצד הגשמת הכמיהה רבת-השנים לעלות לירושלים, העמידו מציאות החיים בארץ והדינמיקה המורכבת אל מול הממסד והחברה בישראל אתגרים רבים בפני הקהילה, שעם חלקם היא עודנה מתמודדת גם כיום. הגדלת הגיוון החברתי והתרבותי בארץ, כפועל יוצא של העלייה, העלתה שורה של סוגיות בתחום הדתי, החברתי והפוליטי. כעת, 162 שנים לאחר ניסיון העלייה ההמוני הראשון של הקהילה במסע שהוביל אבא מהרי, ו-40 שנה מאז "מבצע משה", ממבצעי העלייה הגדולים והמשמעותיים ביותר, ניתן לבחון את חיי הקהילה בישראל בפרספקטיבה היסטורית. כנס זה מוקדש לחייהם ופועלם של יהודי אתיופיה בישראל, הן העולים לאורך השנים והן ילידי הארץ.

התאגיד הממלכתי המרכז למורשת יהדות אתיופיה, בשיתוף עם מרכז עזריאלי ללימודי ישראל (מעל"י), מכון בן-גוריון, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ויחידת אפריקה, המרכז ללימודים בינלאומיים ואזוריים ע"ש ס' דניאל אברהם, אוניברסיטת תל אביב, מזמינים חוקרים/ות מכל תחומי המחקר להגיש הצעות לכנס, שייערך ב-26.2.2025 באוניברסיטת תל אביב. נושאים רלוונטיים כוללים, בין היתר, חידושים במחקר אודות תהליכים ואירועים הקשורים בעלייה ובהסתגלות לחיים בארץ, ואודות התפתחויות בתחומים שונים, כגון עשייה תרבותית וחינוכית, שימור מורשת, תיעוד והנצחה, דינמיקה אל מול הממסד וקבוצות וגופים שונים, התמודדות עם גזענות והדרה, דינמיקות פנים-קהילתיות, ועוד. לרגל ציון 40 שנה ל"מבצע משה", יוקדש למבצע זה ולתהליכים הקשורים בו מושב מיוחד בכנס.

 

את ההצעות יש לשלוח לכתובת tamar@moreshete.org.il לא יאוחר מתאריך 15.12.2024, בצירוף הפרטים הבאים:

  • שם החוקר/ת, פרטי קשר הכוללים מספר טלפון, כתובת דוא"ל וכתובת.
  • תקציר הרצאה באורך של עד 300 מילים (משך כל הרצאה כ-20 דקות).
  • קורות חיים מקצועיים (עד 200 מילים).
  • את ההצעות יש להגיש בעברית או באנגלית.

 

הכנס יתקיים בנוכחות קהל, בהרשמה מראש, וכן ישודר בשידור חי באינטרנט.

חוקרים מחו"ל המעוניינים להשתתף וזקוקים למלגת נסיעה יכולים לצרף להצעתם בקשה למלגת נסיעה ואירוח בישראל. ועדת ההיגוי של הכנס תחליט על חלוקת מספר מלגות נסיעה לכנס.

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.