תוצאות חיפוש בארכיון - המרכז למורשת יהדות אתיופיה

תוצאות חיפוש: "מבצע שלמה" (327)

תוצאות סינון

מאגר
חטיבה
תת חטיבה
סוג החומר
שנה
שפה
אישים
מקומות
אוסף ישעיהו צ'אנה

אוסף ישעיהו צ'אנה

תאריך: 24/06/1991
שם המאגר: אוספים מיוחדים
שם החטיבה: תצלומים
סימול: 00002-00001-00827/000174

מפגש לאחר מבצע שלמה. בין המצולמים: זכריה יונה, שושנה זינגר, דלית קסל, בני הראל, אדיסו אמבו, ישעיהו צ'אנה, ממויה זרה. 

 

עולים

עולים

תאריך: 1992
שם המאגר: ספרייה
סימול: 00003/000427

הספר כולל תצלומים מתחנת איסוף אצדמרים, מחנה מעבר טדה, וולקה, אמבובר, מלון דיפלומט ירושלים וכפר הנוער עיינות.

אתיופים

אתיופים

תאריך: 12/05/1991 - 14/09/1992
שם המאגר: אוספים
שם החטיבה: אוסף ארכיון המדינה
סימול: 00006-00003/000536

הכשרה מקצועית ותעסוקה לעולי אתיופיה ממבצע שלמה. קטעי עיתונות. ארכיון המדינה נוקט במירב המאמצים על מנת לפרסם את החומרים באתר בהתאם להוראות כל דין. אם הנך סבור כי חומר כלשהו מוצג תוך הפרת זכויות יוצרים, אנא צור קשר באתר ארכיון המדינה.

קהילות ישראל במזרח במאות התשע עשרה והעשרים: אתיופיה

קהילות ישראל במזרח במאות התשע עשרה והעשרים: אתיופיה

תאריך: 2010
שם המאגר: ספרייה
סימול: 00003/000002

ספר זה הוא השמיני בסדרה חדשה על קהילות ישראל בארצות המזרח במאות התשע-עשרה והעשרים. הסדרה פורשת תיאור מקיף של התהליכים ההיסטוריים, החברתיים והתרבותיים שהתרחשו בקהילות בארצות המזרח. בחברה הישראלית גוברת בשנים האחרונות המודעות לחשיבות שימור מורשת קהילות ישראל, והסדרה נועדה לתרום למגמה זו.

יהודי אתיופיה - ביתא ישראל - חיו בצפון אתיופיה ובצפון-מערבה בלמעלה מחמש מאות כפרים קטנים הפזורים על פני טריטוריה רחבת ידיים, בקרב אוכלוסייה נוצרית שלטת ואוכלוסייה מוסלמית. היהודים, אשר דמו בהופעתם ובלשונם לשכניהם הלא-יהודים, היו קבוצת מיעוט מקצועית ודתית, ותפסו את עצמם כשומרי אמונה דתית עתיקת יומין אשר מרבית האתיופים נטשו לטובת הנצרות הצעירה. אמונתם הייתה מושרשת בתנ"ך, שאת מצוותיו קיימו בדקדקנות, כשהם חולמים על ביאת המשיח ועל שיבה לירושלים האגדית.

ספר זה בוחן את מסכת הקשרים המורכבת בינם לבין שכניהם ושליטים בני דתות אחרות, את המפגש עם המיסיון הפרוטסטנטי, ואת היחסים המורכבים שהלכו והתפתחו בינם לבין יהדות העולם ש"גילתה" אותם. לכל אלה היו השפעות מרחיקות לכת על זהותם, על חייהם כיהודים באתיופיה, ועל עלייתם לישראל.

עלייתם התאפשרה רק ב-1973, בעקבות פסיקה רבנית שהכירה במוצאם היהודי. בשנים 1991-1977 עלתה מרבית הקבוצה לישראל, בעיקר בשני מבצעים דרמטיים המוכרים כ"מבצע משה" ו"מבצע שלמה".

ציונות הפוך על הפוך: סיפור הבאתם של בני הפלאשמורה לישראל

ציונות הפוך על הפוך: סיפור הבאתם של בני הפלאשמורה לישראל

תאריך: 2009
שם המאגר: ספרייה
סימול: 00003/000214

סיפור הבאתם של בני הפלאשמורה עלה לתודעה הציבורית במהלך מבצע שלמה בחודש מאי 1991. עם תום המבצע החל מאבק ציבורי להבאתם ארצה. הספר מתאר את תולדות בני הפלאשמורה מהתנצרותם באתיופיה באמצע המאה ה-19 ועד ימינו. מלווה בתיעוד מפורט הכולל חוות דעת של רבנים ומומחים והמלצות ועדות שרים והחלטות שקיבלו ממשלות שונות. המחבר היה מעורב במפעל הבאתם של בני הפלאשמורה בשנים 2008-2004, שבהן שימש כנציג הסוכנות היהודית באתיופיה, תקופה בה התקבלו החלטות משמעותיות הקשורות לסיום הבאתם המאורגנת לישראל. במסגרת תפקידו הוביל המחבר את מכלול הפעולות הקשורות להבאתם ארצה של למעלה מ-14,000 נפשות לישראל, הליך מורכב שתחילתו בגונדר והמשכו באדיס-אבבה ומשם בטיסות סדירות לישראל. אורי קונפורטי נולד ביפו, בן למשפחת עולים מבולגריה. בשלושים שנות עבודתו בסוכנות היהודית עסק בשדה הקליטה והעלייה, הן כמנהל מרכזי קליטה ומנהל אזור והן כשליח עלייה בבולגריה בשנים 2000-1995. במסגרת שליחותו בבאלקאנים לקח חלק בהבאתם של פליטי קוסובו לישראל. בשנים 2008-2004 שימש כנציג הסוכנות היהודית באתיופיה במעמד קונסול והוביל לסיום הבאתם המאורגנת של בני הפלאשמורה לישראל. על תקופה זו נסוב הספר.

יציאת אתיופיה

יציאת אתיופיה

תאריך: 1998
שם המאגר: ספרייה
סימול: 00003/000215

בספרו 'יציאת אתיופיה' מתאר מיכה פלדמן את עלייתם של 'ביתא ישראל', אלה יהודי אתיופיה, מאז תחילתה בראשית שנות השמונים ועד 'מבצע שלמה' במאי 1991. באמצעות יומן אישי, השזור בסיפוריהם של העולים, מגולל המחבר את סיפור גבורתם של יהודי אתיופיה, שבשנות השמונים יצאו באלפיהם מן הכפרים שבצפון אתיופיה והלכו במשך שבועות לסודאן. שם, במחנות הפליטים של דרום סודאן, הם לוקים במחלות ובתת-תזונה שממיתות בהם אלפים, ואת החיים מניע רק הרצון לשוב לציון ולהתאחד עם העם היושב בירושלים. עם כינון יחסים דיפלומטיים בין אתיופיה לישראל והקמת שגרירות ישראל באדיס אבבה בינואר 1990 פוגש המחבר את שארית הפליטה של יהודי אתיופיה, ומסייע להם לעלות ארצה. גולת הכותרת של פעילותו כשליח הסוכנות היהודית שם היא העלאתם של יותר מ-14 אלף יהודים מאדיס אבבה הנצורה בסוף-שבוע אחד במאי 1991. רגעים מרתקים מזומנים לקורא בסיפור האהבה הזה המתרקם בין המחבר ליהודי אתיופיה, סיפור אהבה שנמשך יותר מעשר שנים.

כמו אור בכד: עלייתם וקליטתם של יהודי אתיופיה

כמו אור בכד: עלייתם וקליטתם של יהודי אתיופיה

תאריך: 1992
שם המאגר: ספרייה
סימול: 00003/000265

כריכה אחורית: 

"הספר כמו אור בכד הינו ספר ראשון מסוגו העוסק בתהליך העליה והקליטה של יהודי אתיופיה בישראל ומנסה לתאר ולנתח את הבעיות השונות הכרוכות בתהליך זה. הספר מכיל תאור ונתוח מקיפים של תהליך העליה היחודי לעולי אתיופיה דרך סודן, ומצביע על משמעותו לגבי הפרט והקהילה תוך התמקדות בילדים ובני נוער. המפגש בין הנער למטפל הינו רק אחד מסוגי המפגשים בתחום הקליטה המתוארים בספר. מפגשים המתרחשים בבית-הספר, בצבא וברחוב הישראלי. למפגשים אלו מביא עמו העולה את המטען התרבותי, ההסטורי והרגשי שלו, ואילו הקולט הישראלי - את הנורמות והקודים התרבותיים שהוא מורגל בהם. הספר נכתב על בסיס עבודה והכרות קרובה עם העולים מאתיופיה בישראל בשנות ה-80, ומודגשת הרלוונטיות של הדברים לקליטת עולי "מבצע שלמה". הספר מיועד למורים ומחנכים, אחיות ורופאים, עובדים סוציאלים ופסיכולוגים, וכל שאר העובדים בקליטת העולים מאתיופיה בישראל, וכן לחוקרים ולסטודנטים במדעי החברה, החינוך והבריאות, לבני העדה, ולציבור המתעניינים בנושא. הספר כתוב בצורה חיה ושוטפת. המחבר מתגלה בו לא רק כפסיכולוג המבין את נפש האדם וכאנתרופולוג המנסה להבין תהליכים חברתיים, אלא גם כמספר המוליך את הקורא בתוך מגוון הרגשות של ההתנסות האנושית"

1
...
31
32
33